weer thuis!

12 oktober 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hallo Allemaal!

Hierbij mijn laatste verhaal over de laatste week vakantie en over het weer naar huis toe gaan. In de vakantieweek heb ik nog veel ondernomen met Ellen. Woensdag was het tijd voor het bezoek aan de townships Langa en Khayelitsha. Van te voren had ik me al een beetje ingelezen dus ik wist dat de leefomstandigheden daar erg heftig zijn. We zijn eerst naar Langa geweest, waar we in een huis mochten kijken van een mevrouw die daar woonde met haar 6 kinderen. In het huis stond een 2 persoonsbed, een aantal kastjes om spullen in op te bergen, een kookplaat en een tv die het heel soms deed. Ook kon je bijna niet staan in het huis omdat er geen ruimte meer voor was. Deze vrouw was ook nog verlamd waardoor ze in een rolstoel zat. Vanuit de overheid kreeg ze per maand ongeveer 80 euro om van te leven en hiervan moest ze ook haar medicatie van betalen, dus er bleef heel erg weinig geld over om een gezin met 6 kinderen van te onderhouden. Daarna hebben we in een huisje gekeken naar kinderen die ons een traditionele dans lieten zien en met ons wilden dansen. Tot slot zijn we in Langa naar een shebeen geweest. Dit is een kroeg in het township. Hier brouwen ze zelf bier en dit mochten wij proeven. Ik houd al niet van bier dus ik keek hier al tegenop. Maar omdat ik niet onbeleefd wilde zijn heb ik dit geproefd en de conclusie is dat ik bier nog steeds niet heel erg lekker vind!

Toen zijn we doorgereden naar Khayelitsha, hier leven 2.5 miljoen mensen in hun eigen gemaakte huizen. Deze huizen zijn vaak gemaakt van golfplaten. In Khayelitsha hebben we zakjes chips uitgedeeld aan kinderen. De kinderen waren hier erg dankbaar voor en sprongen zelfs van blijdschap in de lucht. Na deze dag waren we wel redelijk moe en onder de indruk van alles. Het deed ons ook weer beseffen hoe vanzelfsprekend wij heel veel dingen vinden en dat we het hier heel goed hebben.

Donderdag was het weer een stukje minder mooi en hebben we genoten van een Thaise massage. Vrijdag hebben we Lion's Head beklommen. We dachten dat we op de makkelijke route zaten, maar dat viel mij even zwaar tegen toen we tussen rotsen door moesten klimmen. Ook vond ik met mijn hoogtevrees het niet echt heel fijn om aan de rand te lopen en daarom zijn we niet helemaal naar boven geklommen. Vanaf deze plek was het uitzicht ook al erg mooi! Vrijdagavond zijn we vroeg naar bed gegaan want zaterdag was het tijd om op safari te gaan.

Zaterdagochtend werden we om half 8 opgehaald om naar Buffelsfontein te gaan. Hier hebben we eerst ontbeten en zijn we daarna op een 3 uur lange game drive geweest. We waren pas net onderweg toen we gelijk al 5 giraffen tegenkwamen. Ook hebben we de zebra, cheetah, neushoorn, luipaard, lynx, leeuw, struisvogel en verschillende antilope soorten gezien. Dit was een hele toffe ervaring!

Zondagavond zijn we met zijn allen uit eten geweest omdat Nynke op maandag jarig zou zijn, dit was een erg gezellige avond. Maandag hebben Ellen en ik het holocaust museum nog bezocht en hebben we daarna geluncht. Toen was het 's avonds al tijd om naar het vliegveld te gaan en wat leuk dat iedereen mee ging om me uit te zwaaien!

De vlucht was heel erg fijn en ik heb ook nog even kunnen slapen waardoor de tijd voorbij vloog. Op Schiphol stonden mam en Sjoerd al klaar om me op te halen en zijn we fijn naar huis gegaan. Super vreemd is het om nu weer thuis te zijn maar ook wel erg fijn.

Ik heb een erg leerzame en gezellige tijd gehad in Kaapstad en had het echt niet willen missen!

Ook vond ik het super leuk om de reacties op mijn blog te lezen! Bedankt daarvoor :)

Groetjes Nienke

1. Betsy:
    12 oktober 2016
    Fijn dat je zo n super leuke tijd hebt gehad.
    Welkom thuis